ADULT EDUCATION IN SECURITY IN ENSURING SECURITY OF THE POPULATION

Authors

  • doc. JUDr. PhDr. Ivo Svoboda, Ph.D., MBA Department of Criminology Academy of the Police Force in Bratislava Sklabinská 1, 835 17 Bratislava 35 Slovakia Department of Security and Law AMBIS, a.s. university, Prague Lindnerova 1, 180 00 Prague Czech Republic
  • doc. Ing. Karel Kubečka, Ph.D., MBA Department of Security and Law AMBIS, a.s. university, Prague Lindnerova 1, 180 00 Prague Czech Republic

DOI:

https://doi.org/10.61357/sehs.v19i1.21

Keywords:

Crisis management, didactics, professional didactics, didactics of subjects of law and security

Abstract

The present study investigates professional didactics of legal and security subjects and technical fields. The aim of the study is to present the authors’ research results in the concept and structure of this extremely important discipline in the context of the current security situation. The introduction points to the justification of the topicality and necessity of the addressed problems;  the goals of the study, the content of the study and the possible use of the results in educational practice in the given fields are defined there. The article is focused on the specific concept of didactics in the field of law and security, the justification of its erudition, scientificity and interdisciplinarity. At the end of the article, specific procedures are proposed to create the structuring of this discipline while ensuring the safety of the population.

References

ASZTALOS, O. (2008). Konstituování oborové didaktiky (OD) jako pedagogické disciplíny. In: Podpora rozvoje oborových a předmětových didaktik v odborném vzdělávání. Prague: NUOV, pp. 7–9. ISBN 978-80-87063-05-7.

BAJTOŠ, J. (1997). Úvod do didaktiky odborného výcviku. Bratislava: Metodické centrum města Bratislavy, ISBN 80-7164-180-4.

BAJTOŠ, J. (1999). Didaktika technických predmetov. Žilina: Žilinská univerzita v Žilině, ISBN 80-7100-646-7.

ČADÍLEK, M. (1995). Didaktika odborného výcviku technických oborů. Brno: MU. ISBN 80-210-1081-9.

ČADÍLEK, M. Didaktika praktického vyučování I. Brno: CERN, S.R.O. 2003.

DRAHOVZAL, J., O. KILIÁN & R. KOHOUTEK. (1997). Didaktika odborných předmětů. Brno: Paido. ISBN: 80-85931-35-4.

FRIEDMANN, Z. & P. PECINA. (2013). Didaktika odborných předmětů technického charakteru. Brno: PdF MU. ISBN 978 – 80 – 210 – 6300 – 6.

JANÍK, T. (n.d.). Didaktika obecná a oborová: pokus o vymezení a systematizaci pojmů. [online]. [cit. 2024-06-24]. Available at:

:http://www.akreditacnikomise.cz/attachments/article/279/didaktika_obecna_a_oborova_Janik.pdf

JANÍK, T. et al. (2009). Kurikulum – výuka – školní klima – učitelské vzdělávání. Brno: MU. ISBN 978-80-210-4771-6.

KILIÁN, O. (2008). Základní otázky oborových didaktik. In: Podpora rozvoje oborových a předmětových didaktik v odborném vzdělávání. Praha: NUOV. pp. 9–18. ISBN 978-80-87063-05-7.

KOTRBA, T. & L. LACINA. (2010). Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Barrister Principal. ISBN 978-80-87029-12-1.

KROPÁČ, J. et al. (2004). Didaktika technických předmětů, vybrané kapitoly. Olomouc: UP. ISBN 80-244-0848-1.

MALÍŘ, F. (1971). Didaktiky cizích jazyků jako vědní obory k problematice jejich předmětu. Praha: Academia.

MELEZINEK, A. (1994). Inženýrská pedagogika. Praha: ediční středisko ČVUT. ISBN 80-01-01214-X.

NEZVALOVÁ, N. Didaktika fyziky v České republice: trendy, výzvy a perspektivy. In: Pedagogická orientace. 21(2), pp. 171–192. ISSN 1211 – 4669.

PECINA, P. (2021). Didaktika odborných předmětů. Výuková opora. Brno: PdF MU..

PECINA, P. & SLADEK, P. (2013). Pojetí a struktura didaktiky technických odborných předmětů pro střední odborné školy. In. BŘEHOVSKÝ, J., J. NOVOTNÝ & J. ZUKERSTEIN. (2013). Strategie technického vzdělávání v reflexi doby 2013. 1. ed. Ústí nad Labem: UJEP v Ústí nad Labem, pp. 131–141. ISBN 978-80-7414-577-3.

PECINA, P. & Z. FRIEDMANN. (2013). Didaktika odborných předmětů technického charakteru. Brno: MU. ISBN 978-80-210-6300-6.

PÍŠOVÁ, M. (2014). Didaktika cizích jazyků: otázky identity. In Pedagogická orientace. 21(2), pp. 142– 55. ISSN 1211 – 4669.

ROHLÍKOVÁ, L., & J. VEJVODOVÁ. (2012). Vyučovací metody na vysoké škole. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4152-9.

SEMRÁD, J. & M. ŠKRABAL. (2007). Úvod do studia odborných předmětů. Praha: ČVUT. ISBN 978- 80-01-03744-7.

SLAVÍK, M. (2012). Vysokoškolská pedagogika pro odborné vzdělávání. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-4054-6.

SVOBODA, I. & L. KUBINYI. (2013). Efektivita vzdělávání managementu v oblasti krizového řízení. In: Sborník z mezinárodní konference Metody a postupy ke zkvalitnění výuky krizového řízení a přípravy obyvatelstva na řešení krizových situací. Uherské Hradiště: UTB ve Zlíně, Fakulta logistiky a krizového řízení, pp. 337–343. ISBN 978-80-7454-282-4.

SVOBODA, I. & R. VIČAR. (2012). Právo bezpečnosti a ochrany člověka. Brno: Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-210-6004-3.

SVOBODA, I. & M. JURISOVÁ. (2018). Trestné činy z nenávisti v podmienkach Slovenskej republiky. In: Sborník z VI. ročníku mezinárodní konference Kriminologické dny pořádaný ve dnech 18.–19. 1. 2018 Českou kriminologickou společností ve spolupráci s Právnickou fakultou Univerzity Palackého v Olomouci, 1. vydání. Olomouc: Iuridicum Olomoucense, o.p.s., pp. 26–42. ISBN 978-80-88266-15-0.

SVOBODA, I. (2017). Vybrané otázky oborové didaktiky výuky odborných předmětů práva a bezpečnosti při vzdělávání dospělých. In: 8. Medzinárodná vedecká konferencia „Národná a medzinárodná bezpečnosť 2017. Liptovský Mikuláš: AOS GMRŠ, pp. 485–496. ISBN 978-80-8040-551-9.

ŠAPOVALENKO, G. S. (1960). Hlavní zásady výchovy a vyučování. Gottwaldov: Ústav pro další vzdělávání učitelů a výchovných pracovníků.

TRNA, J. (2005). Nastává éra mezioborových didaktik? Pedagogická orientace, Brno: Konvoj. 2005(1), pp. 89–97. ISSN 1211-4669.

TUREK, I. (1990). Didaktika technických predmetov. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladaťelstvo. ISBN 80-08-00587-4.

VANĚČEK, D. et al. (2019). Didaktika technických odborných předmětů. Praha: ČVUT. ISBN 978-80-01-05991-3

VETEŠKA, J., M. KURSCH, Z. SVOBODOVÁ, M. TURECKIOVÁ& L. PAULOVČÁKOVÁ. (2020). Longitudal co-teaching projects – scoping review. In: 17th International Conference on Cognition and Exploratory Learning in Digital Age,, pp. 115–123.

VETEŠKA, J. (2010). Kompetence ve vzdělávání dospělých. Praha, UJAK.- ISBN 978-80-86723-98-3.

VETEŠKA, J. & M. TURECKIOVÁ. (2020). Kompetence ve vzdělávání a strategie profesního rozvoje. Praha: Česká andragogická společnost. ISBN 978-80-907809-1-0.

Downloads

Published

2024-06-30

How to Cite

Svoboda, I., & Kubečka, K. (2024). ADULT EDUCATION IN SECURITY IN ENSURING SECURITY OF THE POPULATION. Socio-Economic and Humanities Studies, 19(1), 51–70. https://doi.org/10.61357/sehs.v19i1.21